tisdag 20 december 2011

Recension: Garniers BB Cream Miracle Skin Perfector och ett försök att reda ut begreppen


Nu har jag hunnit testa Garniers nya BB Cream Miracle Skin Perfector ett bra tag och ska försöka mig på att reda ut en del begreppsförvirring och dela med mig av min åsikter.

Vi börjar med första B:et i Blemish Balm. Många har funderat kring huruvida Miracle Skin Perfector motverkar orenheter som de ursprungliga asiatiska BB-krämerna gör. Det verkar den inte göra enligt informationen. Däremot ska den passa hud med orenheter, eftersom den jämnar ut hudtonen och inte förvärrar eventuella finnar. Det är mineralpigment som står för färgen i krämen och just mineralsmink brukar ju fungera bra även för hy med orenheter.

Jag har klassisk blandhy, torr här och där, men kan få problem med tilltäppta porer, enstaka finnar och blankhet. Garniers BB Cream Miracle Skin Perfector fungerar bra ur dessa aspekter. C-vitamnin, hyaluronsyra och lipdier ger mig en trevligt återfuktad hy med lagom lyster utan att täppa till porerna eller orsaka finnar. Win!

Är Miracle Skin Perfector mer än en färgad dagkräm? Det har spekulerats kring om Miracle Skin Perfector egentligen är en färgad dagkräm som bara seglar under BB-krämernas höga fana. Även om den inte rätt och slätt är som en asiatisk BB-kräm tycker jag ändå att den är mer än en vanlig färgad dagkräm (och jag har ändå hyfsade referensramar här, bl a Clinique och Laura Mercier).

Miracle Skin Perfector skiljer sig från vanliga de flesta färgade dagkrämer genom att täcka och jämna ut i lite högre grad. Jag upplever också lystern och den fuktiga finishen som väldigt positiv.

En svag punkt hos Miracle Skin Perfector är nyansutbudet. Light är för mörk för mig nu på vintern eftersom krämen bara finns i två färger tror jag att det kan vara svårt för många att hitta nyans som passar. Jag kan inte heller förstå varför den måste vara så starkt parfymerad (eller parfymerad alls). Doften dröjer kvar ett bra tag och är inget för känsliga näsor.

Förpackningen är det inte mycket att säga om. Den lär inte få något designpris, men den är funktionell, smidig och hygienisk!


Miracle Skin Perfector utlovar fem effekter i en produkt: den jämnar ut, återfuktar, korrigerar, ger lyster och skyddar mer SPF. Sammanfattningsvis kan man säga att den faktiskt uppfyller sitt löfte! Den kanske inte är en BB-kräm i dess ursprungliga betydelse, men den gör lite mer än en vanlig färgad dagkräm och den känns skön på. För mig som oftast inte trivs i traditionella foundations är den ett bra val.

Betyg: 4 av 5
Uppdaterat betyg: 3 av 5
Miracle Skin Perfector finns i nyanserna Light och Medium och kostar ca 115 kr.

Uppdatering: Nu (121004) gör jag något jag aldrig tidigare gjort i bloggen. Jag går in och ändrar ett betyg i en recension. Efter att ha testat så många andra produkter i genren västerländska BB-krämer kan inte Miracle Skin Perfector fortsätta ha en fyra i betyg. Konsistens, doft, och färgutbud i denna är sämre än hos de flesta andra jag testat. Den goda tillgängligheten och priset puttar upp betyget från två till tre.  Klicka här för att hitta till mina andra BB-recensioner.

7 kommentarer:

  1. Är så irriterad över att den fortfarande inte kommit till Finland..! =P

    Även om jag inte tror den är jämförbar med en äkta BBcream så skulle det vara kul att testa den, eftersom jag är ett stort fan av tonade dagkrämer i övrigt.

    SvaraRadera
  2. Så bra att du skrev att den är starkt parfymerad, nu köper jag den INTE! Kan inte använda Oil of Olay's tinted creme ned spf, total nånting, den luktar så mycket parfym man skulle kunna ha den som cremeparfym.
    Så jag hoppar denna!

    SvaraRadera
  3. Jenna: Hoppas att den kommer till er också snart!

    Gillar man tonade dagkrämer borde man gilla Miracle Skin Perfector!

    Lotta: Jag förstår inte riktigt varför man parfymerar så mycket! Miracle Skin Perfector är kraftigt parfymerad, men jag överlever ändå :)

    SvaraRadera
  4. Håller med dig till 100% angående denna!

    SvaraRadera
  5. Karin: Kul att vi tycker så lika :)

    SvaraRadera
  6. Alltså jag har ganska så mycket finnar och sånt, så skulle denna foundation vara bra för min hy tror du? :/ Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tveksam till om den skulle passa dig eftersom den är ganska tung i konsistensen. Om jag inte har fel för mig kommer Garnier dock ut med en lättare variant snart. Ett annat tips är att kolla in IsaDora och Clinique. Om det är bb-kräm du är ute efter kan du klicka på den kategorin här hos mig och läsa fler recensioner. Lycka till!

      Radera