måndag 12 mars 2012

Cliniques Age Defense BB Cream SPF 30 till Sverige!


Jag har skrivit både en och två gånger om Cliniques variant v den populära BB-krämen, Age Defense BB Cream SPF 30. När den lanserades i USA och Asien i höstas verkade det som om den inte skulle komma hit alls, men det gör den. I tre nyanser dessutom!

Nu ska vi ta en titt på den skandinaviska pressinformationen om produkten. Där utlovar Clinique att nya Age Defense BB Cream SPF 30 ska förebygga synliga ålderstecken, skydda mot skadlig UVA- och UVB-strålning och miljömässiga faktorer samtidigt som den täcker precis det man vill dölja. Den ska också minska fina linjer och rynkor synligt med hjälp av "en unik sammansättning av optisk teknik" samtidigt som huden mjukas upp, återfuktas och får ett ungdomligare utseende. Krämen ska också bevara hudens fuktbalans och matta ner blanka områden så att huden, med eller utan foundation, håller samma fina lyster hela dagen.

Enligt informationen ska Age Defense BB Cream SPF 30 passa alla hudtyper, även känslig hy. Den kommer i tre nyanser (jag är sjukt nyfiken på dem!) och används direkt över dagkräm eller som en primer. Solfiltren i krämen är inkapslade så att de inte tränger in i huden och irriterar. Det låter också bra tycker jag, eftersom solfilter kan vara lite svåra ibland för känslig hud.

Precis som det mesta från just Clinique är Age Defense BB Cream SPF 30 allergitestad, 100 procent oparfymerad, oljefri och icke-portilltäppande. Bland ingredienserna märks särskilt:
  • Fuktgivarna trehalos, karboxylsyra och natriumhyarulonat som ökar hudens fuktnivå, upprätthåller fuktbalansen.
  • E-vitamin, som skyddar huden mot miljömässiga faktorer som kan bryta ned kollagen när huden utsätts för skadlig påverkan från bl a solen.
  • Koffein som lugnar irriterad hud och minskar synligt linjer och rynkor.
  • Glycyrrhetinsyra som minskar irritationer.
  • Sockerrörsextrakt som minskar talgproduktionen.
  • Kemiska solfilter (octinoxat, octisalat, abovenzone) som absorberar skadliga UV-strålar och ger ett brett skydd med solfaktor 30.
  • Fysiska solfilter (titandioxid och zinkoxid) ger extra skydd genom att filtrera bort UVA- och UVB-strålar.
Age Defense BB Cream SPF 30 kommer att kosta 245 kr och finns i butikerna från den 14 maj. Jag är, som ni säkert förstått, rysligt nyfiken på krämen. Man kan givetvis fråga sig i vilken utsträckning det är "en riktig BB-kräm", men jag tar inte så allvarligt på huruvida det är det eller ej, utan vill prova oavsett. Är ni nyfikna?

6 kommentarer:

  1. Jag vill absolut prova! Är mycket nyfiken!
    Jättekul att den kommer hit!

    SvaraRadera
  2. Detta ska bli spännande på jag är väldigt förtjust i min varitant från Garnier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Garniern, men har ännu högre förväntningar på denna!

      Radera
  3. Tror den hamnar i mitt badrum förr eller senare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt också, ju förr desto bättre :)

      Radera