lördag 8 december 2012

Uppdatering: BB-väskan, vad kom till användning, och vad kändes onödigt?

Mitt inlägg om necessärerna i BB-väskan fick mycket kul respons av er läsare, och nu är det dags för den utlovade uppdateringen. Vad kom till användning, och vad kändes onödigt?

Eftersom den lille fine sonen bara är en månad får vi hålla till godo med samma bilder som i originalinlägget. Vi börjar med kroppsprodukterna på bilden ovan! Kommentarer i grått.
  • Deo kommer från Oliva by CCS ECO. O, ja, den behövdes. Man svettas så sjukt mycket av hormonomställningen vid amning. Jag lyckades faktiskt även komma ihåg att använda den!
  • Fet och mild handkräm från Neutrogena. Stod på tvättställskanten i vårt badrum på patienthotellet. Användes flitigt efter blöjbyten.
  • Intimservetter och intimolja från ACO. Ja, de var guld värda!
  • Förberedelseolja från Weleda. Separat omdöme om denna kommer. Den kom ju iallafall inte till användning efter förlossningen...
  • Sköna kroppsoljan Beautifying Oil från The Body Shop. Användes till torra ben efter dusch flera gånger. Ja, men hinner och orkar duscha även om man känner sig ostadig och mörbultad.
  • Minifotkräm från L'Occitane hann jag dessvärre inte använda.
  • Lyxiga prover på avstressande badolja från Dermalogica. Jag hoppades på bad, men det gick så snabbt(!) att det blev inget. Lika bra det.
  • HTH till hela kroppen. Måste alltid vara med. Alltid. Överallt. Användes flitigt även här!
Här är till knoppen:
Några småsaker som smitit på övriga bilder:
  • Oparfymerat hårjox Hair&Care Curl Booster från Apoliva. Ja, den kom till användning efter hårtvätt.
  • Schampo och balsam från Kérastase. Ja, jag tävttade håret en av de fyra kvällar vi stannade på BB.
  • Bästa lackremovern från Depend. Troligen inte manikyrlägge på BB, men man kan ju vilja bli av med det som satt på när man kom in! IsaDoras Second Nail får nog också följa med för uppfräschning. Removern behövdes inte, jag tog bort glitterlacket mellan värkarna under latensfasen när jag fortfarande var hemma. Med Second Nail hade jag tänkt lacka redan på BB, men det blev direkt när vi kom hem istället.
  • Luften är ofta himla torr på sjukhus. Avènes Eau Thermale var perfekt redan i förlossningssängen.
Jag verkar alltså inte ha packat helt tokigt. Det är ju väldigt svårt att veta i förväg vad som behövs. Jag hade turen att vakna med värkar samma morgon som jag annars skulle blivit igångsatt (41+6). Hade den planerade igångsättningen blivit av kunde förloppet blivit mycket långsammare, och då kanske det hade blivit mer pyssel innan smärtan drog igång på allvar. Hade man sedan råkat ut för något så man hamnat på avdelning efter förlossningen kanske man å andra sidan inte hade pysslat så mycket alls, men under några dygn på patienthotellet kändes det helt rätt. Det var också skönt att känna sig hyfsat fräsch i matsalen. 
Nu blir jag nyfiken på vad ni som går i väntans tider nu laddar era väskor med! Och såklart på andra erfarenheter av BB-beauty. Berätta gärna!

14 kommentarer:

  1. Åh, det känns som igår... i februari är det tolv år sen jag låg på BB. Kan inte fatta att det gått så fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tänk när mitt lille Pyre blir så stor!

      Radera
  2. Kul inlägg! Intressant att se hur det blev :) Och well done, får man väl säga då :)

    SvaraRadera
  3. Jätteroligt med uppföljning! Jag är verkligen överraskad över att du hann använda såpass mycket av det :)

    SvaraRadera
  4. När jag var på BB för 14 & 18 år sedan hade jag nog med mig en deo, kläder och... Ja, det var nog ungefär det :) Mina intressen har ändrat sig ganska markant under de här åren och väskan skulle nog se helt annorlunda ut om jag skulle dit nu. Vilket jag absolut inte ska!

    SvaraRadera
  5. Det här var intressant tycker jag! Och vad mkt du fick användning av trots allt. Och det är bättre att vara förberedd med mer grejer än vad man behöver än att man ska sakna nåt, det tycker jag absolut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så! Det är därför det är så himla svårt att packa snålt!

      Radera
  6. 4 dagar på patienthotell kan ju förklara att man hinner använda lite mer saker. Jag har haft två rätt olika vistelser på förlossning/bb och vid den ena var jag nog för dålig för att tänka på smink (och med enskilt rum behöver man ju inte bry sig), vid den andra åkte jag hem direkt morgonen efter, båda gångerna har förlossningen startat på den sminkfria delen av dygnet.

    I princip har jag bara använt hygienartiklar för dusch.

    I juni är det dags igen (ja eller juli då) och då hoppas jag att det kan bli som sist, in och föda, syskonen hinner hälsa på innan kvällen, sova en natt och sen hem dagen efter. Bara duschartiklar som behövs...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får verkligen vara tacksam om man slipper alla läskiga komplikationer, den andra varianten verkar mycket bättre :) Stort lycka till i juni (hoppas alltså att du slipper gå över :) ), hoppas 3an blir lika smidig som 2an!

      Radera
  7. Haha vilket roligt inlägg :) Även om jag inte har barn eller väntar några så var det rolig läsning ;D

    SvaraRadera