söndag 9 november 2014

Olja till gravidmagen

Mig veterligen finns det inget vetenskapligt stöd för smörjande av magen under graviditeten förebygger bristningar, men det är både mysigt och minskar klåda, så varför inte? Här ser ni denna graviditetens smörjarsenal:
  • Shea Beautifying Oil (100 ml 155 kr) från The Body Shop
  • Bio-Oil (119 kr/60 ml) som ska vara bra både till ärrvävnad och bristningar använder jag både till magen och till ehrm, andra områden som inte klarade sig lika bra som magen förra gången.
  • Spa Wisdom Monoi Miracle Oil (150ml, 185 kr), också från The Body Shop.
  • APRO Mandelolja (49 kr/ 100 ml)
  • The Body Shop Wild Argan Miracle Solid Oil (50g/145 kr)

Vad jag använde förra omgången kan ni läsa om här och här. Det borde kanske finnas gränser för hur mycket olja man anser sig behöva, men jag är minsann fortfarande sugen på att utöka med Biotherm Oil Therapy Huile Èlexir och Stretch Mark Oil från Estelle & Thild. Vilken kroppsolja är er fevorit? Vad har ni smort magen med under graviditet?

4 kommentarer:

  1. Jag brukar inte använda kroppsolja direkt, men jag har en flaska Natusan babyolja som jag tar ibland.
    När jag var gravid smorde jag magen med dels Locobase från Apoteket, dels vanlig matolja. Jag fick inga bristningar faktiskt, och då var jag ändå rätt stor och svullen andra gången!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hrm, Locobase är ingen dum idé! Jag brukar använda en del body butter också, det är också bra.

      Skönt att du klarade dig även andra gången, det verkar ju verkligen som att de flesta blir ännu större! (jag också)

      Radera
  2. Jag brukar variera mellan kräm och olja. Då får jag både fett och fuktbevarande/mjukgörande ämnen. Jag gillar Body Shops body butter i Aloe Vera. Mest för att den är oparfymerad, faktiskt. Och så vanlig kokosolja på burk som man kan köpa i mataffären eller i hälsokosten. Ganska oglammigt, men bra grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bra att variera! Jag använder också den del body butter, men tänkte bara på oljor när jag skrev inlägget. Kokosolja har jag hört fler som tipsar om, det låter inte dumt alls!

      Radera