onsdag 4 juli 2012

Solskydd och svalka från Avène

Häromdagen landade två sommarprodukter och en gammal goding från Avène i min brevlåda. Avène är ju sedan tidigare ett favoritmärke hos mig, så jag är väldigt nyfiken på att testa även solskydd från dem.
Längst till vänster ser ni en av Avènes stjärnprodukter Eau Thermale, sprayen med 100% rent thermalvatten. Den både fuktar, lugnar och fräschar upp känslig hud. Jag använder den själv som guick-fix inför fest, som svalka varma dagar, på hud som fått för mycket sol (även om det väldigt sällan händer mig), på nyvaxade ben, när jag tampats med nässlor i trädgården, på långflygningar osv. Flaskan som bor hos mig sedan tidigare står dessutom i kylen för extra svalkande effekt. En himla bra grej! Den finns även i mindre flaska och hos Apotek Hjärtat ingår den just nu i "ta tre för två" bland reseprodukter.

Avène Suncare Cream SPF 50+ (195 kr/ 50 ml) är, som namnet avslöjar, en solskyddskräm med rejält högt solskydd. Den innehåller en kombination av kemiskt, organiskt och mineralberikat solskyddsfilter som ger skydd mot både UVA och UVB-strålning. Även denna solskyddskräm innehåller Avènes thermalvatten för att lugna huden och dämpa irritation. Krämen har en rik konsistens utan att kännas fet, och ska passa även känslig hud. Den innehåller inga parabener och är både vattenresistent och fotostabil. Finns också som emulsion, och passar då för känslig blandhud. Båda varianterna är "non comedogene", dvs de ska inte täppa till porer.

Avène Suncare Cleanance SPF 30 (195 kr/ 50 ml) är jag allra mest nyfiken på. Solkrämer för känslig hud med tendens till orenheter är inte lätta att hitta!  Den innehåller, liksom krämen ovan, bredspektrumskydd och thermalvatten, men ska dessutom absorberas extra snabbt och ge en matt yta. Emulsionen är speceiellt anapssad för att lugna eventuella tendenser till acne och tilltäppta porer, genom att motverka just tilltäppta porer och talgproduktion. Det låter kanonbra tycker jag, eftersom jag lätt får lite utslag och blir blank i min iver att skydda mig mot solen. Precis som övriga serien är krämen vattenresistent, fotostabil och parabenfri.

I Avènes solserie finns också en variant av SPF 50-krämen med SPF 30 istället, Avène Suncare Cream SPF 30  (175 kr/ 50 ml), solskyddssprayer för barn och två sorters mineralsolskydd för extremt känslig hud. Mineralsolskyddskrämern, Avène Suncare Mineral Cream SPF 50+ (225 kr/ 50 ml) och Avène Suncare Mineral Lotion 50+ (245 kr / 50 ml) är anpassade för extremt känslig eller intolerant hud, och innehåller därför bara mineralsolskyddsfilter och inga kemiska filter. Krämerna ska har en lätt färgad ton och vara extremt vattenresistenta. Jag ska försöka spana in dem i verkligheten, för jag blir nyfiken på hur de ser ut på! Båda varianterna är parfymfria, parabenfria och fotostabila.

10 kommentarer:

  1. Jag har sprayen på skrivbordet på jobbet och brukar duscha både mig och min närmsta kollega ibland i ansiktet. Men jag ska vara ärlig och säga att jag bara märker effekt i tre sekunder, i mitt fall hade det lika gärna kunna varit en blomspruta med vatten. Krämerna är jag dock nyfiken på! Det kommer snart ett inlägg om min solskyddsinköp för sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog ändå att det är skillnad från vatten, men jag håller med om att effekten inte är så långvarig.

      Det ska bli jättekul att se dina solinköp sen!

      Radera
  2. Den med faktor 30 låter väldigt bra, och jag ser fram emot din recension! Jag har köpt på mig hur mycket solkrämer för ansiktet som helst, men jag tycker ändå jag glänser som en ost.
    Måste nog vänta till nästa år innan jag kan köpa nytt...
    Tack för tipset om 3 för 2!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Recension kommer! Det brukar verkligen vara klurigt att inte bli superblank...

      Radera
  3. Finns enulisionen i spf 50?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Faktor 50:n jag skriver om här kommer även som emulsion.

      Radera
  4. Tack för 3 för 2-tipset! Åker till Karphathos i slutet av juli och hela familjen behöver nya solskydd, kanske ska passa på nu då! :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar verkligen sprayen. den är så svalkande och skön.

    SvaraRadera