tisdag 22 september 2015

Ny hudvårdsserie från Clinique: Smart Custom Repair

När jag gav mig på posthögen efter resan hade jag glädjen att hitta en en helt ny hudvårdsserie från Clinique. Spännande! 

Superlyxiga serumet  Smart Custom-Repair Serum som jag gillade så mycket har fått sällskap av nattkrämen Clinique Smart Night Custom-Repair Moisturizer, dagkrämen Clinique Smart SPF15 Custom-Repair Moisturizer, ansiktsoljan Clinique Smart Treatment Oil och ögonkrämen Clinique Smart Custom-Repair Eye Treatment. Det som är just smart med serien är att den ska jobba på flera fronter samtidigt och gå att anpassa in i vilken rutin som helst. 

Clinique har gjort en undersökning där de kommit fram till att moderna kvinnor oftast gör minst fyra saker samtidigt (känns ju dessvärre bekant...) och tanken är att hudvården ska matcha det. Vi gräver ner oss i produktinformationen direkt:


Clinique Smart SPF15 Custom-Repair Moisturizer (625 kr) är en dagkräm som skyddar, bygger upp, reparerar och återfuktar huden. Den kommer i tre varianter, för mycket torr till torr hy, för torr kombinerad hud och för kombinerad oljig till oljig hud. 

Tre olika solskydd (polyethylene, avobenzone och octisalate) skyddar huden mot UVA- och UVB-strålning och förebygger på så vis rynkor. Reparationen i huden består av en speciell peptid som stimulerar kollagen och "trycker upp fina linjer underifrån". Proteiner ger huden mer spänst, planktonextrakt underlättar naturlig cellreparation och fettsyror från Murumurupalmsmör stärker och reparerar hudbarriären. 

Aminosocker, hyaluronsyra och glycerin hjälps sedan åt att återfukta och binda fukt till huden. Koffein dämoar eventuell irritation och ger energi till hyn. Alger från Bretange och extrakt från tamarindfrö ger jämnare hudton och lyster.

Det låter ju verkligen som en kräm som jobbar på flera fronter, eller hur? Jag tycker att just solskyddet och det faktum att krämen finns för flera olika hudtyper låter lovande.

Nattkrämen Clinique Smart Night Custom-Repair Moisturizer (655 kr) arbetar medan du sover och lovar fastare, mer lysande, jämnare hud med mindre rynkor på morgonkvisten. Innehåller är i mångt och mycket samma som i dagkrämen (men utan solskydd, så klart). Aminosockret glukosamine, hyaluronsyra och koffein återfuktar, lugnar och laddar hudens fuktförråd. Sojaprotein och aminosyror från soja fermnteras tillsammans med jäst för att ytterligare binda fukt till huden och göra den mjuk.

Murumurupalmsmör jobbar på barriärren äve på natten. Till hjälp har det veteprotein som minimerar intrycket av rynkor och ger en mer återfjädrande hud, samma peptider som finns i dagkrämen och trycker upp rynkorna uppfrån och ett enzym som underlättar cellförnyelsen. De bretonska algerna och tamarindfröextraktet är också med. Mycket komplicerade ingredienser!

Clinique Smart Custom-Repair Eye Treatment (490 kr) känns extra spännande tycker jag. Ögonkrämer är kluriga att hitta riktigt bra. Denna lovar uppljusning, lyft, att minska kråkfötter, fuktboost, cellförnyelse och en lugn behaglig känsla. 

Algextrakt ska tillsammans med sjögräsextrakt från Japan med anti-irritationsegenskaper lugnar huden och gör den mer mottaglig för självreparation. Vindruvskärnsextrakt och risprotein står för att hjälpa den naturliga reparationen på traven. Sodium-RNA stöttar hudens egen cellförnyelse och hjälper på så sätt till att minska synliga spår av yttre påverkan som UV-strålning. 

Peptider stimulerar kollagenproduktionen och "plumpar" till fina linjer och rynkor så att de syns mer. Veteprotein gör också linjerna mindre synliga och gör att hyn känns fastare. Huden återfuktas sedna med hyaluronsyra, gurka, solros och korn, de tre sistnämnda är fullproppade med nyttiga fettsyror.

Den utlovade uppljusningen kommer från plommonextrakt och andra fruktextarkt samt C-vitamin som gör att huden ser jämnare, ljusare och mer strålande ut. Fermenterat glukosamine ökar cellförnyelsen i översta hudlagret och får på så sätt bort intrycket av gråtrist hudyta.

Sist, men inte minst, Clinique Smart Treatment Oil (395 kr). Det är en lättviktsolja fullproppad med antiåldrandeegenskaper att lägga till hudvårdsrutinen vid behov för extra vård. Oljan är tänkt att passa alla hudtyper. Den kan användas dag och/eller allt efter behov. Med tanke på mina positiva erfarenheter av Turnaround Revitalizing Treatment Oil från samma märke är jag väldigt pepp på att testa denna!

Safflor- sesam- och soroslolja ingår i formulan för extra vård till torr hy. Fuktnivån ska byggas upp på sikt med olika växtextrakt som också stärker hudbarriären och ökar hudens egen prosuktion av lipider. Utslätande effekt fås av bland annat E-vitaminrik arganolja. Vitamin E skyddar också, tillsamman med vitamin C  och tranbärsfröolja mot fria radikaler och andra skador som kommer av påverkan från yttre miljö.

Phu, det var mycket information, både för er och mig! Jag är väldigt sugen på att komma igång med testande och kommer sedan att recensera så fort jag känner mig redo. Fråga gärna om ni undrar något så länge! Har ni hunnit testa Clinique Smart Night Custom-Repair? Är ni lika nyfikna som jag?

Om Smart Custom-Repair Serum kan ni läsa om ni klickar på länken i namnet.

5 kommentarer:

  1. Men oj ja, känns definitivt igen att man har många bollar i luften och jag kan absolut tänka mig att det blir ännu mer så om man har barn. Spännande med ny hudvård, jag har precis börjat testa Dr Hauschka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. IBland känns "många bollar i luften" som ett klart understatment här i tvåbnarschocken ;)

      Radera
  2. Jag har varit lite nyfiken på den här, så det ska bli intressant att se vad du tycker om den. Jag gillar ju också Clinique, men de är så pass dyra ändå att jag på sistone har sett mig om efter annan hudvård (utan att ha hittat något riktigt lika bra än, tyvärr).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är svårt att hitta billigare som är lika bra! Det gäller att ligga på lur när det är olika sorters erbjudanden och rabatter :)

      Radera
  3. Hi Kerstin,

    I love Clinique products....this range looks amazing !! Can you send me picture of their ingredient list please, especially Clinique Smart Treatment Oil and Clinique Smart SPF15 Custom Repair Moisturizer.

    XXX
    Sophie

    SvaraRadera