söndag 15 maj 2016

Recension: Maria Åkerberg Saltdeo - deo utan aluminiumklorid

Nu blir det spännande läsning! Jag har nämligen noggrant hunnit utvärdera den ekologiska och giftfria deon jag fick i paketet  från webbutiken Finamig.se.

Det är en Saltdeo (50 g, 95 kr) från svenska ekomärket Maria Åkerberg. Saltdeon är helt doftfri och utan alkohol och aluminiumklorid. Den är helt i fast form och används genom att man fuktar den med vatten och sedan gnider in i huden. Det effektiva ämnet i deon är ett mineralsalt innehållande alun (samma sak som används som blodstillande/ desinficerande i alunstift som används vid rakning). Aluminiumet som finns i alun är bundet och kan inte frigöras. 

Jag har inte provat något liknande tidigare, och var ärligt talat ganska skeptisk till om det verkligen funkar. Men halleluja, det funkar utmärkt! Efter en riktigt stressig dag, svettig overallbrottning, storhandling med gallskrikande avkomma eller så är jag lite svettig, men  jag luktar inte svett. Effekten ska hålla i sig i upp till 24 timmar, och längre än så funkar den inte för mig, men man kan ju återapplicera.

Många rätt här tycker jag! Förpackningen är snygg och stilren, produkten verkar otroligt dryg (jag har använt min ett bra tag, och man ser inte att något fattas) och det blir inga fläckar på kläderna. Extra stort plus för att den är doftfri. 
Betyg: 5 av 5
Jag är helt enkel himla glad att jag hittat en deo utan farliga ämnen i. Det känns extra viktigt när man har små ötåliga minimänniskor tätt inpå (eller i) sin kropp. 

6 kommentarer:

  1. Den ska jag absolut spana in. Har väntat på den recension med spänning, och det här verkar ju lovande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också gillar den om du provar :)

      Radera
  2. Jag har också denna. Är nog inte fullt lika frälst som du men visst, den är bra. För mig är det stora minuset att den måste blötas vilket innebär att den står i fel rum när det är dags för deo och därmed blir den ofta bortglömd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, det beror ju såklart på när man deo-ar sig... Jag har den i badrummet och tar på den efter dusch, så här går det lätt :)

      Radera
  3. Jag har provat en annan saltstens deo och jag var glatt överraskad över hur bra den funkade... sedan lossnade den, föll ut och ner i vårt badrumsgolv och gick i små bitar så då var den slutanvänd ;)
    Gillade den riktigt bra det jag hann använda av den :)
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hrm, det är ju lite riskabelt. Jag är nervös att tappa min hela tiden, inte bara för själva deon, utan även för kakel och tvättställ, deon verkar så hård!

      Radera