tisdag 2 juni 2015

Hjälp med balsammetoden!

För lite mer än en månad sedan gav jag mig på balsammetoden. Än så länge är jag inte så nöjd med resultatet, kanske behöver man vänta längre? Jag tänkte fråga er läsare om råd! 

Såhär har jag gjort: Jag började med Mild Duschgel från Apotek Hjärtat som sista-schampo och Aloe Vera Yoghurt-balsam från Barnängen. Efter några tvättar med Barnängen som enda balsam införskaffade jag Neutral Conditioner som tvättbalsam och  Respons Avocado Oil & Shea butter som vårdande balsam i hopp om lite renare och mer återfuktat hår.

Resultatet: Innan balsammetoden tvättade jag håret ungefär två gånger i veckan, men kunde klara mig nästan en hel vecka utan håret blev störande fett. Nu är det fett mest hela tiden, och dessutom riktigt risigt, frissigt och torrt (jag tvättar två gånger i veckan). Det är inte ens fint när det är nytvättat. Kanske har lockarna blivit lite finare undertill, men eftersom håret över är så risigt och rakt måste jag ändå oftast borsta och sätta upp alltihop, knappast vad jag väntat mig! Till saken hör också att mitt hår är alldeles nyklippt och enligt frisören väldigt friskt och fint...

Jag vet inte om jag härdar ut så mycket längre i no poo-världen. Hur tycker ni jag ska göra? Gör jag något fel? Är jag för otålig? Jag använde i princip ingen styling innan balsammetoden utöver leave in-balsam. Fönar aldrig håret. Hjälp önskas i detta mycket allvarliga i-landsproblem! 

Kommentera nu i massor är ni snälla. I morgon är det hårtvättsdags igen och då är jag mycket sugen på att hala fram favoriterna från Amika istället för no poo-prylarna...




Missa inte tävlingen med Depends nya gelhybridlack 7day tillsammans med fem fina färger ur vårkollektionen 2105

22 kommentarer:

  1. Åh nej, jag förstår din panik! :CCC Har inte provat balsammetoden själv så jag kan tyvärr inte hjälpa till :'( Men det låter ju verkligen inte speciellt bra, och en månad är väl en tillräckligt lång period? Även om mitt hår bråkar med mig sedan vi flyttade tillbaka (jag skyller på omställningen hårt --> mjukt vatten) så är det ändå fint efter tvätt, sedan har jag mest problem med att det inte håller sig bra efter en natt.

    Men nu var det ju inte mig det handlade om.. Jag antar att alla produkterna du kört på är "godkända", så då kan jag inte gissa mer på vad som är fel >_< Du kanske bara har för bra hår till att börja med? :*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hårt och mjukt vatten kan var himla lurigt!

      Jag har också funderat i "bra hår-banor", och det där med att jag varken stylar håret eller tvättar ofta till att börja med, då kanske en del av effekten uteblir...

      Radera
  2. Min hårbotten gick bärsärkagång under mitt korta försök med balsammetoden för massa år sen. Och det var mest bara risigt och fett. Så illa att jag inte ens bloggade om det. Det passar verkligen inte alla.

    SvaraRadera
  3. Har inte provat balsammetoden men jag skulle nog satsa på ett bra och snällt schampo plus balsam istället. Låter lite bättre för håret i mina öron i alla fall.
    Hur det än är så täpper balsamet igen porerna i hårbotten och det är i sig inte så bra. Ingenting blir ju riktigt rent av bara vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan mycket väl vara porerna som är problemet, tack!

      Radera
  4. Jag körde nog balsammetoden i ca 10 mån-1 år, men till sist började jag ta till shampon utan sls i ibland och sen mer och mer. Nu kör jag john masters av bara lathet. Tyckte nog ändå att det funkade rätt bra, tvättade ca 2 ggr i veckan som jag alltid gjort och gör. Men första månaderna var det klart fetare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hrm, månadERNA... Snälla produkter kanske ändå är en bra medelväg. Tack!

      Radera
  5. Balsammetden kan vara påfrestande för hårbotten om man inte har tålamod att skölja i 10-15 minuter och vem tusan har det? Jag kör helt schampofritt sedan årsskiftet och det är först nu jag börjar tycka att håret ser bra ut och inte bara känns bra så ja- det kan vara en riktigt lång inkörsperiod. Jag "tvättar" mitt hår ungefär en gång i veckan numera och vattensköljer bara däremellan. Viktigt att tänka på är att det är en mekanisk metod och man ska massera och skölja i MASSOR och sebumproduktionen kan gå bananas till en början och det kan bli värre innan det blir bättre. Prova att tvätta med bikarbonat eller rågmjöl någon gång och skölja med äppelcidervinäger och att använda kokos- eller arganolja o topparna. Jag har tipsat om mina favoritmetoder på min inte-nagel-blogg http://mrsdatasliv.blospot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, visste inte ens att man skulle skölja så. Tack! Det finns inte en chans, ibland duschar jag med båda barnen i bardummet, 2,5-åring med badkritor i badet och bebis i babysittern. Snabba ryck krävs!

      Jag måste ina och läsa hos deg! Låter jättespännande, men lite väl kompilicerat för mig. En anledning att jag provaar BM nu är att jag tänkte mig att det skulle förenkla och försnabba mycket...

      Radera
  6. Min 16-åriga dotter (vars hår är väldigt likt din) körde balsammetoden i kanske ett halvår: det tog kanske 2 månader innan det slutade vara fett hela tiden, frissigt var det hela testperioden. Till slut var det tiden detta krävde (10-15 minuters sköljande, varmvattnet hann ta slut) som gjorde att hon gav upp. Jag tycker håret blev mycket bättre när hon började använda shampoo igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dumt att höra, det lutar åt att jag ger upp försöken här :)

      Radera
  7. Jag började med BM i höstas och det tog cirka 2 tvättar för mitt hår att anpassa sig till det. För min pojkvän tog det 2 veckor, men han hade fetare hår från början. Tar det längre tid än så så känns det som att något är fel? Jag håller INTE på att skölja ur i jättemånga minuter, men använder å andra sidan inte jättemycket balsam heller (det behövs inte). Det man måste tänka på är att vissa hudprodukter även kan överföra ämnen till håret som balsammetoden inte rår på. Därför måste de flesta då och då ta en SLS-fri schampotvätt eller "sista schampo" för att bli av med dessa ämnen. Annars blir håret garanterat fett av buildup.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för input! Ja, det kommer såklart i en massa annat än hårprodukter i håret. Men det lutar nog ändå åt att jag överger metoden här.

      Radera
  8. Jag hade också problem att få BM att funkanär jag testade först. Sen har jag kört av och till och inte haft problem så jag tror att det är mer är fråga om teknik än att hårbotten ska ställa om. Jag sköljer inte alls så länge som Mrs Data men jag använder massor med tvättbalsam, typ en dl och masserar länge. Jag brukar dra i tvättbalsam och vårdande i samma veva för att spara tid, det brukar funka bra. Mitt hår håller sig i regel rent längre men BM, därför jag går på den metoden ibland samt att det är bra för min hårbotten. Det där med att spara tid tror jag dock att du kan glömma, anledningen till att jag är periodare är att jag tycker det känns kul ett tag och sen tröttnar jag för att det blir omständigt. Självklart upplever folk detta olika men just tidsaspekten är nåt jag sällan läser att folk tycker de vinner med balsammetoden och själv upplever jag som sagt att det är tvärtom. Men ska kanske tillägga att jag föredrar alternativa tvättmetoder som äggtvätt framför ren BM. Antar att det snarare är att beskriva som No Poo och inte BM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också kört med båda balsamen i samtidigt för att spara tid, det var ju ändå ganska smidigt. Äggtvätt låter spännande... Jag inser att jag nog måste ha tid att sätta mig in i lite olika metoder bättre om jag ska prova igen :) (nu gav jag upp, känns som att jag fått mitt hår tillbaka :) )

      Radera
  9. Jag älskar BM. Mitt hår är inte kul hur jag än gör, tunt och fjösigt. Men nu slipper jag tvätta varannan dag. Istället var fjärde dag och det underlättar massor. Kör lite torrschampo när det behövs. Leave-in efter tvätt är nödvändigt, annars ser jag ut som sockervadd i håret. Även kokosolja i topparna är kanon. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hrm, kokosolja kanske kan vara något för mig också :) Spännande att höra hur du gjort!

      Radera
  10. 1. Byt till ett bättre vårdande balsam. Är håret risigt behövs mer vård.

    2. Neutral funkade aldrig bra för mig, håret kändes aldrig rent. Min favorit är Garant Såklart.

    3. Hur tvättar du håret? När du tagit i tvättbalsamet i håret, ha i lite vatten så du kan jobba upp ett "skum", blir mycket enklare att tvätta då.

    4. Komplettera gärna med en bra inpackning.

    5. Klipp bort de risiga topparna om du har såna ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, nu vet jag hur jag ska göra om jag vågar testa igen :)

      Bättre balsam behövs säkert i så fall. Punkt 3 och 5 var redan avklarade, men inpackning måste jag se till att skaffa framöver. Jag tror jag kommer att prova igen längre fram, men just nu är jag för lat.

      Radera
  11. Byt vårdande balsam till ett m mindre olja i. Olja återfuktar inte utan kapslar in fukten. Ett sånt balsam är alltså bra som leave in (med ex aloe Vera gel innanför). Gå med i gruppen balsammetoden på fb så kan du få jättemycket hjälp! :)

    SvaraRadera
  12. Testa unique one (tror det hette så?), finns bl a på Lyko. Originalet i röda förp o kokosdoft i de vita. Suveräna produkter för BM till bra pris!

    SvaraRadera