fredag 28 maj 2010

Tips och recension: YSL Touche Èclat


Just nu kan du haffa ett eget exemplar YSL Touche Èclat av hos Campadre till rabatterat pris (270 kr). Jag fick förmånen att testa ett exemplar och nu har jag hunnit använda den lagom länge för att recensera. Bered er på ett långt inlägg!


Som inledning kan jag säga att jag nog inte köpt Touche Èclat nu på egen hand. Jag har nämligen haft den tidigare, och då kom vi inte riktigt överens. Då köpte jag ett eget svindyrt (men en 15-årings mått mätt) exemplar av denna otroligt hypade produkt på en flygplats någonstans. Jag var så försiktig min ny dyrgrip att jag knappt vågade använda den. Kanske var de därför vi aldrig riktigt lärde känna varandra?

Försiktigheten tog sig också uttryck i att jag hittade en YSL-aktigt
(fortfarande men en 15-årings mått mätt) stuvbit som jag sydde ett elegant (nja...) fodral till guldklimpen av. Skojigt nog hittade jag det i en gammal necessär strax innan recensionsexet anlände. Återanvändning är ju bra!


Nu till själva produkten: Jag fick Yves Saint Laurents berömda highlighter/concealer i nyansen No. 1 (den ljusaste, samma som jag själv köpt tidigare). Först tyckte jag att den såg för rosa ut, men nu tycker jag att den är perfekt!

Perfektionen liksom smög sig på. När jag började använda den tyckte jag inte att den var något speciellt, men efter ett tag ser jag att de ljusreflekterande egenskaperna Touche Èclat Radiant Touch påstås ha faktiskt finns. Jag har nästan slutat tänka påminna mörka ringar och glömmer ideligen använda tidigare oumbärliga Benefit Powderflage.

Färgen funkar som sagt bra till mig, i alla fall under ögonen. Till att dölja andra skavanker är
Touche Èclat dock för tunn och för rosa. Som highlighter på brynben, amourbåge eller kindben, eller för att ljusa upp lite varstans i ansiktet, är den utmärkt. Täckgraden är alltså ganska låg, men det kompenseras av att ljuset reflekteras.

Jag har svårt att bestämma vilket betyg jag ska sätt, men säger:
Betyg:
5 av 5 under ögonen, annars 4

Lite swatches, klick bredvid inklappad dito. Kanske inte helt lätt att se, men ändå här.

Jag är nyfiken på vad ni andra som testat Touche Èclat tycker. Sjung gärna ut i kommentarerna! Ha också en härlig fredagskväll!

9 kommentarer:

  1. Jag har alltid älskat den men tycker att den är snäppet för dyr. Brukar inhandla ett exemplar vid utlandsresor till taxfree pris. Håller dock med om att den funkar bäst under ögonen ochsom highlighter, finnarna bör döljas med något annat.

    SvaraRadera
  2. Jag testade den för länge sen, men tyckte den var alldeles för tunn. Jag gillar nog mer täckande än ljusreflekterande concealers.

    SvaraRadera
  3. Tina: Tax free är verkligen räddningen ibland!

    Ninni: Aha. Jag gillar att ha flera olika att välja mellan.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker ditt fodral var rätt gulligt, det ser ut som ett litet mininparaply i den:)jag har haft den concealern för övrigt. Jag tyckte den var okej, men jag fick eksem av den så vi fick ta avsked av varandra...

    SvaraRadera
  5. Emma P: Tack =) Fy så läskigt med eksem =(

    SvaraRadera
  6. Favorit länge, sen blev jag äldre och då var den för torr och tunn. Den liksom plockade fram de där torrynkorna som får ögonpartiet att se ut som vägnätet i en större stad.

    SvaraRadera
  7. Sara S: Aha. På mig är det nästan tvärt om, jag tycker att denna lägger sig mindre i linjer än de mer täckande varianter jag har. Nu har jag iofs mest testat den i hyfsat varmt väder...

    SvaraRadera
  8. Love it! Både concealern och ditt fodral, tycker du kan börja tillverka dem och sälja. Du kan ju bli miljonär, tänk bara på alla mobil- och Iphonefodral som säljs! :)

    SvaraRadera
  9. Kabuki: Kul att höra! Jag kanske ska satsa på en helt ny karriär =)

    SvaraRadera