onsdag 26 maj 2010

KICKS Beauty Report 2010


Många bloggare har redan hunnit skriva om Kicks stora undersökning KICKS Beauty Report 2010, så jag kommer inte att publicera den i sin helhet, däremot har jag valt ut några russin ur kakan som jag vill kommentera:
  • Ungas inköp påverkas mest av bloggar och skönhetsexperter (45%)
Detta är kul läsning tycker jag! Jag påverkas själv mycket av just bloggar, och skönhetsjournalister i bloggar och tidningar.
  • KICKS säljer årligen motsvarande sex ton mascara.
Detta stod inom parentes i pressmaterialet. Det är fantastisk information, tycker jag! Det rimmar väl med att 72% av kvinnorna i undersökningen tycker att ögonen är det man helst vill framhäva när man sminkar sig. Amen, säger jag som föddes med genomskinliga fransar!
  • Undersökningen visar att endast en av tio till fullo tror att Anti Age-produkter påtagligt försenar hudens åldrande. Ändå instämmer 70 procent av kvinnorna över 40 år helt eller delvis i att de är beredda att betala ett högre pris för produkter med Anti Age-effekt.
Detta tycker jag är en klurig fråga. Det beror på vad man menar med anti-age. Menar man fukt och solskydd både tror och betalar jag. Menar man olika ingredienser som har "bevisad" effekt enligt något "institut i Schweiz" känner jag mig mer tveksam. Trots att jag känner mig tveksam till sådant som inte är bevisat av riktiga forskare* händer det i och för sig att jag köper en och annan mirakelkräm... Hopp och placebo är ju inte så dumt ändå!
  • KICKS Beauty Report 2010 avslöjar att människor i hög utsträckning är omedvetna om hållbarhetstiderna på sina skönhetsprodukter. Endast 19 procent byter ut produkterna i sminkväskan efter maximalt sex månader. Den stora majoriteten (51 %) byter först när produkterna är slut, vilket sannolikt är långt efter hållbarhetstiden gått ut.
Detta bevisar något jag funderat på länge: Många skönhetsprodukter kommer i alldeles för stora förpackningar! Alla maskaror borde vara i femmilitliterstuber, då skulle man ha en chans att använda upp dem! Trenden med allt större förpackningar är helkass, tycker jag. Fram för mer minisar!

I KICKS Beauty Report 2010 deltog ca 8000 personer. Bland dem har man också undersökt vilka sminktrender vi absolut inte vill se igen. Den kornblå mascaran kom på tredje plats. 46 % vill aldrig mer se den. Konstigt tycker jag, det är ju fint! Precis som Kajsa förvånas jag också över att 12 % dissade krämrouget. Undrar varför?

De har också tagit reda på vad vi inte vill avslöja kring våra skönhetsvanor. Det flest kvinnor inte ville avslöja var att de lägger mer än 5 000 kr per år på skönhetsprodukter. Det är nog att betrakta som kört när man har en skönhetsblogg, eller vad säger ni?

* Med "riktiga forskare" menar jag sådana på universitet. En del av ingredienserna i vissa apoteksprodukter har faktiskt bevisade effekter, tex karbamid.

6 kommentarer:

  1. Du har så rätt i allt du skriver, speciellt har jag också tänkt på det där med miniförpackningar. Det är ju toppen! Speciellt för t ex mascara och sånt som har kort hållbarhet. Vem sjutton hinner göra slut på en mascara på tre månader? Sen brukar jag köra ett halvår som gräns, tycker tre månader är överdrivet.

    SvaraRadera
  2. Ja, mera miniförpackningar - eller åtminstone mindre förpackningar, till ett lägre pris förstås. Det vore så mycket bättre om man hann använda upp produkterna istället för att behöva slänga när det är hälften kvar. Å andra sidan är jag rätt slarvig med att slänga, bara mascaran som får åka i soporna efter 4-5 måndader. Med resten går jag på känsla och slänger förstås om produkten farit illa på något sätt.

    SvaraRadera
  3. Ninni: Tack! Känns bra att få medhåll =) Tre månader tycker jag också känns lite överdrivet. Halvår är mer rimligt!

    Kajsa Kavat: Precis! Mindre förpackningar till mindre pris! Jag går också mycket på känsla. Om lukt och konsistens är ok är det ju sällan något fel på produkten, precis som med mat. Mjölken blir inte dålig för att bäst-före-datumet passerat, utan när den surnar. Känsla är nog bäst!

    SvaraRadera
  4. Intressant undersökning. fast alltså, alla produkter behöver ju inte bytas efter sex månader. Jag skulle hellre dö än byta mina skuggor och rouge bara för att jag haft dem i mer än 6 månader. eller nej kanske inte, men du fattar min tanke. Mascaror byter jag oftast oftare än var sjätte månad, men andra grejer, no freakin' way...

    SvaraRadera
  5. Emma P: Nej, nej, inte torra sminkgrejer! De håller faktiskt tills de tar slut! Säger man något annat tror jag att man mest vill sälja nya grejer...

    SvaraRadera
  6. ja, precis. Men dessvärre är det många butiker och företag som vill det...

    SvaraRadera