lördag 19 juli 2014

Solskydd till hela familjen

Jag har legat lite låg på skönhetsshopparfronten under mina tre illmåeendemånader, men lite nytt solskydd behövde vi! De vuxna får smörja sig med återkommande favoriten Sun Extra Light Sun Lotion SPF 20 från ACO. Den är precis så lätt som utlovad och SPF 20 är ofta lagom till armar och rygg för mig. (Följ länk för recension).

Till Nils necessär blev det ACO Kids Sun Stick SPF 30 och ACO Kids Sensitive Sun Cream SPF 50. Stiftet innehåller en kombination av partikelfilter och kemiska filter. Det är dessutom extra vattenresistent och helt fritt från parfym, alkohol och färgämnen. Vi har redan använt det en hel del och Nils gillar till och med att bli smord med det, gott betyg!

ACO Kids Sensitive Sun Cream SPF 50 är en riktigt vitkladdig men effektiv kräm. Den är extremt vattenresistent, precis som utlovat (nästan för vattenfast när man själv blivit inkletad efter att ha burit barn..). Jag valde den bland annat för att den bara innehåller partikelfilter (fysikaliskt solskydd), vilket minskar risk för reaktioner eller överkänslighet. Även denna är naturligtvis utan alkohol, parfym och färgämnen och precis som övriga två skyddar den mot både UVA- och UVB-strålar.

Barn och solskydd kan vara klurigt ibland, men just Nils har sällan något emot att bli smord eller påklädd. Oftast skyddas han enbart med kläder, han har (än så länge) inget emot hattar och gillar dessutom att har långärmade skjortor, perfekt! Hur gör ni med solskydd till era barn, stora som små?

9 kommentarer:

  1. Tack för tips om Aco spf 20! Jag har svårt för det här kladdet med krämer. Till kroppen har vi nu Lidls, billig (50:-) och faktiskt bra. Jag har drillat mina barn att smörja sig, så dom både smörjer ansiktet och kroppen noga när vi ska ut. Och ansiktet tar dom även under våren när dom ska till skolan. Nu är dom stora, 16 och 13, så det har ju tagit lite tid och tjatande att få dom till det... Till ansiktet har vi nu Vichy Dry Touch spf 30, det är den mest oblanka jag vet till ansiktet! (Lät konstigt, var nog fel med svenskan där) Innan gillade vi Cliniderm spf 25, men den har väl utgått typiskt nog.
    Jag tror att om man vänjer dom vid att ha solkräm och bli smorda från att dom är små, så är det lättare sen! Blev långt inlägg det här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vichy Dry Touch har jag varit nyfiken på länge! Det låter himla smart, att vänja dem när de är små :)

      Trist att cliniderms verkar ha utgått, jag gillar också detmesta från det märket!

      Radera
  2. Acos solkrämer är favoriter här hemma. Inte så kladdiga och doftar bra trots oparfymerade. Bra pris dessutom.

    SvaraRadera
  3. Aha, är det nummer två på g? :)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Är det läge att gratulera kanske??

    Det där med solkräm är alltid knepigt. Mina barn protesterade inte så mycket när dom var mindre, men förra året när vi var på Cypern gnälldes lite att jag var löjlig ända tills yngste grabben (han som gnällde) började få lite solsveda. Sen var det lugnt och krämerna åkte på utan några som helst problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man lära sig den hårda vägen ;)

      Tack för gratulationerna, det är ett litet småsyskon på väg :)

      Radera