måndag 7 juli 2014

Recension av Clinique Even Better Dark Spot Defense SPF 45 + spännande nyhet

Nu blir det recension och spännande(?) nyheter, två önskningar i en! Cliniques lilla flaska Even Better Dark Spot Defense SPF 45 har hårdtestats av mig nu under våren och försommaren. Den kom sannerligen lägligt, för i år är det inte bara vårsolen som ger extra anledning till oro för pigmentfläckar, utan även det omtumlande hormonpåslaget som följer med en graviditet. Tjohej! Nils ska bli storebror i början av nästa år och jag har just vaknat ur första trimesterns komaliknande tillstånd av dygnet-runt-illamåeende och trötthet.

Nu ska vi dock lämna graviditetsskrytet för en stund och koncentrera oss på Even Better Dark Spot Defense SPF 45 (270 kr för 30 ml). Den lovar högt  icke-kemiskt högt solskydd mot både UVA- och UVB-strålar. Solskyddet ska vara osynligt på huden och att inte irritera. Den lätta formulan är tänkt att passa alla hudtyper då den är både icke-uttorkande och oljefri. 

Jag har använt Even Better Dark Spot Defense SPF 45 i kombination med dagkräm (oftast Superdefense SPF 20 Daily Defense Moisturizer), med eller utan smink. Själva krämen, eller snarare lotionen, är aningens rinnig men lätt att smörja ut. Initialt känns huden blank och lite kladdig, men det lägger sig snabbt. Möjligen blir jag blank om nosen lite tidigare på eftermiddagen, men i övrigt upplever jag inga problem (inga tilltäppta porer, hurra!). Allt smink fungerar som vanligt och produkten syns inte alls på huden. Den lätta konsistensen gör att det går bra att blanda den med exempelvis BB-kräm. Det gillar jag, skirare täckning men mer solskydd, bra!

Utöver ansiktet är jag väldigt mån om att skydda huden på bröst och bringa mot sol. Där är jag himla känslig, inte bara mot solen, utan också mot produkter som täpper till. Även där fungerar Even Better Dark Spot Defense bra, som ett riktigt lyxigt solskydd.

Som tur är, med tanke på priset, är Even Better Dark Spot Defense en dryg produkt. Jag är förtjust i min flaska, och de är inte omöjligt att jag skaffar fler om det vankas förmånligt erbjudande. 
 Betyg: 4 av 5
Framöver kommer fler tips för alla med gravidrelaterade hudbesvär och större fokus på babyprodukter i bloggen. Hoppas ni är sugna på sådant!

10 kommentarer:

  1. Grattis! Så roligt! Jag kände det på mig!
    Ang. cremen, kan man inte ha den enbart? Man måste ha créme under? Så den fungerar som City Block då. Bra om den inte syns eller täpper till!
    Själv köpte jag Vichys Dry Touch spf 30 till hela familjen (eller nästan, mannen slarvar) nu med "köp 2 få 25%". Jag går alltid på sånt. Men jag gillar cremen, och vi bör väl klara oss ett tag. Men jag har varit väldigt nyfiken på den här Clinique cremen, så det var kul höra om den! Och den andra nyheten såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla!

      Hrm, måste och måste... Det måste man nog inte, beror på vad man vill ha ut av krämen. Solskyddet funkar ju oavsett! Jag tror att den funkar utmärkt även ensam. Vet egentligen inte varför jag fått för mig att kombinera som jag gör...

      Radera
  2. Grattis! Låter som en bra kräm för att skydda mot nya pigmentfläckar! Fysikaliska solskydd som inte blir som en vit hinna är ju lite svåra att få tag på tycker jag och kemiska solskydd gör tyvärr inget för mig när det kommer till att inte förvärra mina pigmentfläckar samt att jag har en tendens att få små röda prickar i ansiktet när jag använder kemiska solskydd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Ja, den verkar vara ritkigt bra till just det. Det fysikaliska skyddet är en patenterad osynglihetsvariant, så det är ju extra bra.

      Radera
  3. Fröken Frodig7 juli 2014 kl. 21:26

    Grattis till graviditeten!

    Låter som ett bra solskydd och jag gillar ju Clinique...

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så mycket!

      Då kan denna absolut vara något för dig :)

      Radera
  4. Men åh vad roligt Kerstin! Stort grattis till dig och resten av familjen!!!<3 och det låter som en bra produkt, fast den kom ju lite i skymundan nu såklart:)

    SvaraRadera
  5. Grattis, gud så roligt!! =)
    Jag har fått extremt mycket solfläckar i år, missade att använda denna så flitigt i våras och nu på Cypern. Får ta igen det tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :)

      Det är lätt hänt med fläckarna....

      Radera