torsdag 3 december 2015

Recension: IDUN Minerals Norrsken Pure Mineral Illuminating Foundation

Nu, mina vänner, ska ni får höra om en riktigt bra produkt. IDUN Minerals nyhet Norrsken Pure Mineral Illuminating Foundation (30 ml, 299) är en av de bästa flytande foundations jag testat! Hur kommer det sig då att jag, som oftast inte ens använder flytande foundation, gillar den så mycket? Redan på produktbeskrivningen kan man misstänka att den passar, såhär skrev jag tidigare:
Norrsken lovar naturlig lyster och viktlös känsla med byggbar täckning. Den passar alla hudtyper och innehåller nordisk linfröolja och vitamin E som återfuktar och skyddar. Precis som resten av IDUNs produkter bygger formulan på högrenade mineraler. Mest anmärkningsvärt är dock allt som INTE finns i; inte bismuth, inte talk eller parfym, inga silikoner och inget konserveringsmedel. Mineralerna har renats från nickel, krom och microorgansimser. Ingenting som inte godkänns av svenska apotek får finnas med!
Norrsken levererar på alla utlovade punkter. Lystern blir väldigt fin, fuktmättad och naturlig utan att jag blir blank. Appliceringen är enkel, inget rullfnas (jag har testat med olika dagkrämer). Man kan bygga lite mer täckning om man vill och jag hoppar ofta över concealer när jag har Norrsken i fejjan.

Jag tycker att Norrsken sitter bra under dagen och att den fungerar bra både med andra kräm- och puderprodukter till ansiktet (rouge, bronzers osv).

Förpackningen är en glaskflaska med pump. Pumpen är kanonbra, enkel att dosera. Glasflaska är väl bra ur miljösynpunkt men gör mig lite nervös tillsammans med kakel och porslinstvättställ. Det är nog enda nackdelen.

Nyansutbudet är det allra bästa. Så många fina färger och Freja som är perfekt jätteljus men varm till mig. Färgutbudet och namnen är desamma som för IDUN Minerals puderfoundation, bra och lättnavigerat för konsumenten!
Betyg: 5 av 5
Jag känner på mig att min vinter kommer att bli bra mycket snyggare nu när jag har Norrsken i arsenalen. Skulle Freja till äventyrs vara för mörk kan jag bland i allra ljusaste ljusaste Jorrun lagom till midvintersolståndet.

Slutligen några ord om IDUN Minerals Liquid Foundation Brush (195 kr) som också kom med i utskicket. Den är bra, helt enkelt. Jag applicerar Norrsken med borsten när jag önskar mer täckning och med fingrarna när jag vill ha skirt resultat. 

Mina recensioner av märkets formidabla puderfoundation hittar ni här.

7 kommentarer:

  1. Åh, jag är så pepp på Norrsken, men har alldeles för många flytande foundations just nu. Precis som du så använder jag inte dom så ofta heller (mest på vinterhalvåret men ändå inte så flitigt), så det känns inte direkt motiverat att köpa innan jag gör slut på någon av dom jag har. Men kommer den på rea efter jul så kanske jag slår till iallafall. Kanske inte kan motstå efter din fina recension ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland skulle man önska att de såldes i mindre flaskor....

      Radera
  2. Spännande, den måste jag prova! Synd att jag behöver en kallare ton, annars hade ju Freja känts lämpligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får spana in de lite kallare tonerna istället :)

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vad kul att den passar dig så bra! Jag har läst andra recensioner och är tveksam till om den skulle gå hem hos mig men jag kanske borde klämma lite på den, den är ju lätt att få tag på i butik liksom:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får spana! Kanske brukar du föredra lite mer täckning? Jag vill ju gärna ha skirt....

      Radera