fredag 20 november 2009

Övning inför Japanfest

Som några av er redan har sett på pret-ty, ska jag (om jag blir frisk) gå på fest med tema Japan i helgen. Eftersom jag bara går hemma och dräller har jag passat på att öva (både igår och idag)! Inspirationen kommer från superduktiga Michelle Phans Sailor Moon-tolkning.


På bilden (bilderna är som de är, men det får vi leva med!) till vänster (höger ansiktshalva) har jag Benefits Some kind-a gorgeous som bas och på bilden till höger Glo Pressed base. Jag använder foundation så sällan att jag tänkte spankulera omkring här hemma för att komma fram till vilken som blir bäst till fest. Jag har också försökt få lite rundare ansikte, mindre näsa osv med min Sculpt and shape. Det syns inte så bra på bild, men funkar ganska bra i verkligheten.


På höger ögat (till vänster) har jag använt Inliner Blonde från IsaDora till de ljusa partierna och Boi-ing som concealer. På andra ögat har jag använt en gammal vit inliner från H&M och UDPP som concealer. H&M-linern var för torr, så jag kommer att använda den från IsaDora istället.

Det allra svåraste är att måla extrafransarna, vilka tycker ni blev bäst? Ett annat problem är att mina ögon lätt börjar rinna. Jag måste nog få tag i en helt vattenfast flytande eyeliner till imorgon. Någon som sitter inne på några tips? En variant kan också vara att använda en nyvässad 24/7 zero. Vad tror ni blir bäst?


På ena ögat har jag också målat lite lila glitterliner längs övre fransraden. Det känns inte så dumt i en annars svartvit sminkning. Jag funderar på att även använda lösögonfransar. Vad tror ni om det?

Hoppas att ni vill tycka till och hjälpa mig kring mina i-landsproblem!

Uppdatering: Kom på att jag glömt rouge. Det ska jag givetvis ha imorgon!

Oktoberkavalkad

Mer än halvägs in i november kommer kavalkaden med oktobers ögonsminkningar. Inte min bästa månad, om man frågar mig, varken smink- eller fotomässigt. Dumma mörka höst. Spana gärna in andra kavalkader här!









torsdag 19 november 2009

Dagens dubbelkitten med Flipside



Det blev en dagens idag också, jag hade stigit upp och gjort mig i ordning för att gå till jobbet innan jag insåg att jag var för förkyld. Jag har provat att ha vanliga Kittenskuggan över Smudge poten i samma färg. Skimret blev ännu mer fantastiskt än vanligt!


Smudge Pot i Kitten, Urban Decay 24/7 glide-on i Flipside, skugga nr 4 ur Stila-palett, Va va voom volume mascara från 17 och Eyebrow Designer från Depend i brunt.

Att döma av tunikan och naglarna borde jag haft Micromiss och LipGloss Bitch. Jag kan knappt bärga mig tills de kommer!


På kinderna har jag haft ett krämrouge från Clinique i färgen Rosy Blush. Visst är det med ett sådant i cliniqegåvan som finns på Kicks nu? Hoppas att det inte är samma färg, för det känns inte helt osannolikt att jag skulle komma hem med en sådan gåva inom kort...

Urban Decay Meltdown


Igår målade jag naglarna med det näst sista otestade lacket ur Apocalypit Nail Kit från Urban Decay. Det underbara kungslila lacket Meltdown visade sig passa extra bra, med tanke på att jag, sedan igår eftermiddags, är nockad av en rejäl förkylning. Bered er på lite extra bloggande från sjuksoffan!

På bilderna har jag lackat två lager över baslack från Mavala. Trots att jag upplever UD-lacken som hållbara har jag lyckats nagga lacket i kanten redan första dagen. Jag skyller på otur och morgonbrådska! Hade jag inte varit hemma idag, hade jag troligen målat ett lager till, då hade lacket blivit ännu snyggare. Nu är det dock tveksamt om jag orkar...

Meltdown är ursnyggt, men inte helt olikt mina andra lila lack. Jag ska försöka fixa ihop lite jämförande swatches! (Något måste man ju sysselsätta sig med när man är hemma.)

onsdag 18 november 2009

Moon Beam mm i dagens


Idag har jag testat det produkter i Valley of the Stars mini iridescence kit från Benefit, som jag inte hunnit testa tidigare. Intrycket är mycket positivt! Moon Beam är en av de finaste highlightrar jag testat, den guldvita aprikoslystern är obeskrivligt (och tyvärr också ofotograferbart) fin!

Skuggorna Tequila gold och Snow white var de produkter ut kittet jag hade minst förhoppningar på, men de är också väldigt fina. Tillsammans med kajalen Baked blir de till en mjuk och diskret, men ändå uppiggande ögonsminkning. De funkar säkert bra även i kombination med mörkare pennor och skuggor.


Ur kittet använde jag Moon Beam, Her Glossiness V.I.P lipggloss och Tequila gold och Snow white. Glosset är också bra, jag gillar Her Glossiness sedan tidigare, de sitter väldigt länge. Tyvärr glömde jag fotografera dagens läppar.


Utöver kittet (även om det är fint behövs det lite komplement!) använde jag Va va voom volume mascara från 17, UDPP, Depend Eyebrow designer , 24/7 Glide-on eye pencil i Baked och ett ganska gammalt rouge från Maybelline i nyansen Silky Peach. Det rouget var länge min absoluta favorit. Förpackningen är inte alls dum! Visst påminner den lite om L'Oréals nya? (Boi-ing och Powderflage var givetvis med som vanligt, men de avböjde fotografering.)

tisdag 17 november 2009

Lila dagens på glad tisdag



Dagens ögon var mörkt lila, inte mycket mer att orda om det. Mer värt att orda om är att jag är så glad för jag vann LippGloss Bitchs tävling med skuggorna ur Brite Birds bloggkollektion! Jippie! Tack snälla Helena och Sanna!


That gal brightening primer, UDPP, Va va voom volume mascara från 17, Clinique Quick blush i Pronto Pink, 24/7 Glide-on eye pencil i Rockstar och Boi-ing industrial strenght concealer från Benefit och skuggtrion Come Heather från senaste Cliniquerebjudandet. Jag gillar skuggtrion skarpt!


Depend Eyebrow designer var givetvis också med, även om den skolkade från fotot...

Urban Decay Gunmetal


Dagens klor (sedan i lördags,) är målade i ännu ett lack från Urban Decays Apocalyptic Nail Kit, nämligen Gunmetal. Namnet antyder att lacket skulle likna 24/7-pennan med samma namn ( kallt blyertsgrå med silverglitter), men det gör det inte. Snarare är den grå färgen ett mellanting mellan Essielacken Steeling the Scene och Over the top. Gunmetal skimrande mörkgrå, med lite drag åt brunt. Om jag hade fått bestämma hade detta lacket hetat Grunge istället för det som faktiskt gör det.



På de översta bilderna ser ni lacket i två lager, underst även med Orly Matte top över. Jag ska undersöka hur tre lager blir till en annan gång! Jag gillar lacket, även med de bruna skiftningarna. Det är inte säkert att jag kommer närmare "lerlacken" än såhär...





Uppdatering
:


I morse målade jag på ett lager till. Det funkade oväntat bra att måla fler lager över Matte Topp. Gunmetal i tre lager blev mycket svartare och likt Over the top. Jag gillar det både med två och tre lager!

måndag 16 november 2009

Vardagsgrått med champagne och rosa vid skrivbordet


Det gråa syftar på kajalen och vädret, champagnen dessvärre inte på drycken, utan på ögonskuggan, och det rosa på rouge och läppar. Lagom måndagsenkelt!


That gal från lyster, Pronto pink för rosor på kind, Smudge pot Kitten för att fästa champagnefärgade Whish och Dusty Smoke som inramning till blicken.


Glamourfaktorn på mitt jobb är mycket låg, hämtkaffe hör till ovanligheterna. Idag trängdes dock en cappucino med läppstiftet Soft Pink och rouget Pronto Pink på skrivbordet för att mota bort måndagsglåmigheten. Det är faktiskt ganska sällan jag bättrar på smink under dagen, men idag kändes det helt rätt!