onsdag 16 januari 2013

Recension: Vichy Idéalia

Nu har jag testkört hudvårdsnyheten Idéalia från Vichy ett bra tag. Jag har testat ansiktskrämen för normal/kombinerad hud (279 kr för 50 ml) och serumet Idéalia Pro Deep Dark Spot Corrector (349 kr för 30 ml).

Serien utlovar slät hud med lyster och jämn hudton utan fläckar, ojämnheter eller stora porer. Bland ingredienserna finns bland annat teväxten Kombucha som är innehåller mycket vitaminer, AHA-syra och antioxidanterna polyfenoler. Hela serien är också berikad med Vichys lugnande källvatten. Den är dermatologiskt testad, hypoallergen, utan parabener och ska inte täppa till porerna.

Vi börjar med krämen! Jag har använt både den och serumet morgon och kväll. Krämen är luftigt lyxig och passar min hud bra. Jag blir återfuktad utan att bli blank och jag känner mig inte stram när jag vaknar på morgonen. 

Lystern infinner sig som utlovat, och jag tycker nog att huden ser lite jämnare ut. Däremot har jag inte märkt någon effekt på porerna vid exempelvis näsvingarna, vare sig positiv eller negativ. Att samma kräm fungerar dygnet runt är positivt om man vill ha få produkter eller resa lätt. Det är bara när det varit flera minusgrader jag känt behov av tyngre artilleri nattetid. Man skulle ju då kunna ta till samma kräm, men istället använda den för torr hud, men då försvinner ju poängen med att bara ha en burk...

Det jag gillar mest med krämen är lystern huden får och att doften är så diskret och god. Sämst är förpackningen. Glasburk blir aldrig rätt i min bok.
Betyg: 4 av 5
Serumet Idéalia Pro Deep Dark Spot Corrector innehåller bland annat LHA, vitamin C och blekande laktritsextrakt för att bekämpa pigmentfläckar, röda märken (tex kärlsprängningar) och acneärr. Det har jag testat med spänning då jag har en liten kärlsprängning på ena kinden. Den verkar faktiskt ha bleknat något! Jag kan ju inte helt säkert säga att jag har serumet att tacka för det, men jag vill gärna tro att det är så. Jag tycker mig även ser en något jämnare hudton. Plus i kanten för praktikst och hygienisk pumpförpackning.
Betyg: 4 av 5
Jag kan absolut tänka mig att köpa och använda båda produkterna igen, både tillsammans och var och en för sig. 

5 kommentarer:

  1. Burk överlag är aldrig bra. Förstår inte varför företag envisas med att använda produkt i burkform! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, visst är det konstigt! Jag läste något för länge sen om att det bara är vi skandinaviska kvinnor som är sugna på praktiska förpackningar och att marknaden här här för liten...

      Radera
  2. Burk känns förvisso lyxigt men i övrigt nej nej nej föredrar tub/pumpflaska.
    Serumet lockar onekligen. Har anlag för kärlsprängningar och har ett ilsket rött på näsan precis mellan ögonen :-\ Använder du detta och serumet från TBS vid samma tillfälle?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag testat har jag bara kört Vichy. Planen framöver är TBS på dagens för snabbsnygg yta, och Vichy på natten för långtidseffekten. Det borde funka bra! Ev kan man ha dem samtidigt också, frågan är bara i vilken ordning man ska applicera...

      Radera
    2. Oh dessa skönhetsbeskymmer

      Radera