Som ni säkert sett i skönhetsbloggosfären har pressetik hos bloggare diskuterats flitigt på sistone, mycket tack vare journalisten Kicki Norman på Daisy Beauty. Hon anordnade även en temakväll kring ämnet, som jag tyvärr fick förhinder till i sista stund. Jag har dock följt debatten med stort intresse och bestämt mig för att haka på Kickis upprop. Såhär skriver hon:
Vi är inte till salu!Efter en hel del funderande har jag valt att också ställa mig bakom artikeln. Jag tycker att debatten i sig är av stor vikt och hoppas att den fortsätter och med ytterligare diskussion, upplysning och ställningstaganden. Öppenhet kring problematiken är också väldigt viktig, och då är ju just våra egna bloggar ypperliga arenor!
Du kanske inte vet om det, men läser du bloggar är du troligen lurad. Allt fler bloggare tar nämligen betalt för att nämna produkter i sina bloggar och du kan därför inte längre lita på de personliga rekommendationer som en gång i tiden gjorde bloggarna så populära. ”Bloggare” har blivit synonymt med reklampelare, någon som gör vad som helst för fester med gratis vin, gåvor från stora företag eller reda pengar.
Bloggar är ett faktum. Upp emot 2,3 miljoner svenskar läser en eller flera bloggar varje dag, beroende på vilken undersökning du väljer att utgå från. De flesta är kvinnor, och bloggläsandet är störst i de yngre åldergrupperna. Idag har var tredje 20-årig kvinna en egen blogg. Den som försöker kalla bloggar för en fluga har legat under en sten de senaste fem åren. Idag är bloggarna en maktfaktor att räkna med.
Vi som bloggar känner till detta. Och vi väljer att hantera vår makt på två olika sätt. En skrämmande utbredd grupp, däribland de absolut största bloggarna i Sverige, säljer inte bara annonser på sina bloggar, de säljer också själva blogginläggen. Mot en mer eller mindre rundlig summa pengar, beroende på bloggens storlek och inriktning, kan företag få sina produkter omskrivna och också uppvisade på bild. Prislappen ligger på tusentals kronor. De största bloggarna kan tjäna mer än hundratusen kronor på en månad på att sälja annonser och blogginlägg i kombination. Det är enorma summor pengar i omlopp i en affärsverksamhet som går ut på att företag och bloggare går plus på läsarens bekostnad. Att detta strider mot marknadsföringslagen är inget som hindrar, mer än att det hindrar storbloggarna från att öppet tala om exakt hur pengarna tjänas.
Sedan finns det en mindre grupp vars ord och åsikter inte är till salu. Vi följer de pressetiska reglerna, eller marknadsföringslagen, eller både och. Det innebär bland annat att vi tydligt visar vad som är annons och vad som är vår egen text. Även om det går att köpa en annons, kan företag inte betala för att vi ska blogga om dem. Vi vill vara trovärdiga inför våra läsare och vi tycker integritet är viktigt. Vi tror att vårt sätt att förhålla oss till annonsörer, redaktionell reklam och gällande lagar är viktigare och mer långsiktigt hållbart än att sälja sin integritet och ytterst lura sina läsare.
Tyvärr arbetar vi i motvind. Ofta får vi försvara oss mot felaktiga anklagelser om att vi också är till salu, bara för att andra är det. Vi berättar så klart hur vår publiceringspolicy ser ut, men blir inte trodda. Bloggkollegor med mer förhandlingsbar moral än vår, skjuter både sig själva och oss i foten. Tack vare blogglögnarnas rikoschetter blir vi alla enbenta.
Därför kommer vi nu att tydligt skriva ut på våra bloggar att vi följer Pressens samarbetsnämnds Spelregler för press, radio och tv. Vi vill höja oss över alla pressetiska tvivel. Vi vill att våra läsare ska förstå var vi står. Eftersom lag och ordning inte räcker till för den här nya gruppen unga affärskvinnor, som säljer annonser förklädda till redaktionellt material, får vi försöka göra något för att skilja oss från våra mindre nogräknade bloggkollegor.
Varje resa börjar med ett första steg. Det här är förhoppningsvis ett första steg mot en upprensning av bloggträsket. För även om våra mindre nogräknade kollegor säljer sig till högstbjudande, är vissa av oss inte till salu.
alltforforaldrar.se/farmorsbloggen/
beautybytanci.se Beleza
daisybeauty.com/web/asa
daisybeauty.com/web/frida
daisybeauty.com/web/kicki
daisybeauty.com/web/zaida
El Mikas
finslipad.blogspot.comFröken Rosa
Elin/gazet.se
Godoc
Honi
Kabuki
Lilla gumman
Make it fab
Makeuponista
onekligen.blogspot.com
My ruby red, ruby lips
Purity
SaintBella BeautySkimmerskuggan
Total Beauty
Underbara Clara
Vacker och Underbar
Precis Therese och Sofia på Heartcore hoppas och tror jag dock att de allra flesta bloggare inte säljer sig. Förhoppningsvis har dessutom Kickis inlägg ökat medvetenheten hos oss alla, både bloggare, läsare och företag! Jag vill också gärna länka till LipGloss Bitch som skriver också mycket tänkvärt i frågan, det är ju trots allt minst lika illa handlat av de företag som försöker köpa inlägg. Företagen är ju dessutom, till skillnad från många bloggare, professionella yrkespersoner och bör veta bättre.
I samband med att jag också hakat på uppropet har jag också givetvis funderat mycket kring hur jag och min blogg förhåller oss till pressetiken, skönhetsföretagen och läsarna. Inom kort kommer det att dyka upp en policy även här, jag ska bara lära mig hur man lägger upp en extra sida (och övervinna snökaoset så att jag får mindre tid på jobbet och mer tid till bloggen...).
Dela gärna med er av tankar och åsikter kring bloggande och pressetik i kommentarerna, diskussionen är ju bara påbörjad!
Psst! Hojta för sjutton till om jag missat någon i listan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar